Ako vybrať kolieskové korčule?

Pokročilí jazdci už majú jasno v tom, aký typ korčuľovania ich baví a zvládajú ich ovládanie. Môžu tak vyskúšať napríklad prepravovanie sa na mestských korčuliach, triky na aggressive korčuliach alebo vyraziť do terénu na nordic verziách.

Pokročilí jazdci už majú jasno v tom, aký typ korčuľovania ich baví a zvládajú ich ovládanie. Môžu tak vyskúšať napríklad prepravovanie sa na mestských korčuliach, triky na aggressive korčuliach alebo vyraziť do terénu na nordic verziách.

Doba čítania 12 min.
Kateřina, redakcia Heureka.sk

Tri hlavné otázky

Skúsenosti korčuliarov?

Pokiaľ si korčule obstaráva začiatočník, najvhodnejšou voľbou budú tie s menšími mäkkými kolieskami (72-80 mm), ktoré sa ľahko ovládajú, lepšie vyhovujú pomalšej jazde a skôr si poradia na nerovnostiach. Pre rekreačné jazdenie budú najvhodnejšie fitness korčule.

Pokročilí jazdci už majú jasno v tom, aký typ korčuľovania ich baví a zvládajú ich ovládanie. Môžu tak vyskúšať napríklad prepravovanie sa na mestských korčuliach, triky na aggressive korčuliach alebo vyraziť do terénu na nordic verziách.

Pre profesionálov sú najvhodnejšie závodné korčule, ktoré sú hoci veľmi náročné na techniku a nevhodné na hrubšie povrchy, dosiahnu najvyššiu rýchlosť. Takí korčuliari môžu siahnuť po tvrdších kolieskach, ktoré majú dlhšiu životnosť a znižujú valivý odpor.

Plánované použitie?

Pri obstarávaní korčúľ už máte pravdepodobne predstavu, kde budete jazdiť, teda či máte v blízkosti domu krásne upravený inline chodník, alebo si brúsite zuby na rampu v skate parku. V závislosti na danom teréne a z toho vyplývajúceho štýlu jazdy potom volíte konkrétny typ korčule. Všeobecne možno povedať, že na cyklotrasy a iné hladké povrchy sa hodí fitness a závodné korčule, oproti tomu v druhom prípade volte skôr trekové, či aggressive kolieskové korčule.

Komu korčule kupujete?

V prípade, že hľadáte korčule pre seba, vyberáte buď z unisex verzií, alebo medzi pánskymi a dámskymi. Kolieskové korčule dámske sa spravidla líšia nielen farebným prevedením, ale aj veľkosťou topánky, tvarovaním a hmotnosťou samotnej korčule. Dámske korčule teda bývajú užšie v spodnej časti, naopak horná časť sa ľahko rozširuje. Oproti pánskym bývajú ľahšie, aby sa drobnejším postavám lepšie ovládali. To však nemusí byť pravidlom, vždy záleží na individuálnych proporciách a požiadavkách korčuliarov.

Pri výbere detských korčúľ dbajte na správnu veľkosť

Chystáte sa zaobstarať deťom ich prvé korčule? Detské kolieskové korčule sa väčšinou (okrem menších rozmerov) vyznačujú rastúcou konštrukciou. To znamená, že korčule ľahko roztiahnete až do 4 veľkostí. Vďaka tomu tak dieťaťu vydržia dlhšiu dobu a nebude nutné po roku opäť nakupovať nové. Kupujte preto takú veľkosť, ktorá pri najmenšom veľkostnom nastavení padne dieťaťu akurát. Vždy však dbajte na to, aby korčule dobre fixovali detskú nohu. Nastavenie veľkosti by tiež malo ísť ľahko, po stlačení alebo uvoľnení poistky posuniete špičku topánky a korčule opäť zaistíte.

Typy korčúľ

Fitness korčule

Univerzálnym a zrejme najrozšírenejším typom sú práve fitness kolieskové korčule, ktoré sú vhodné pre začiatočníkov aj pokročilých. Veľkosť koliesok zvyčajne dosahuje 80 až 90 mm, zdatní jazdci môžu vyberať aj športovejšie verzie so 100 mm kolieskami, ktoré sú rýchlejšie. Ženy často vyberajú fitness korčule s 84 mm kolieskami, oproti tomu muži siahajú po 90 mm verziách. Jazdné schopnosti fitness korčulí najlepšie vyniknú na rovných cyklotrasách a inline trasách. Ak teda od korčúľ očakávate zvýšenie kondičky alebo plánujete hromadné korčuľovanie v skupinke, budú pre vás fitness inline tie pravé.

Závodné korčule

Cítite sa v korčuliach ako ryba vo vode, nerozhodí vás žiadny kamienok a milujete rýchlu jazdu? Poobzerajte sa po pretekárskych kolieskových korčuliach. Vďaka dlhšej lište pojmú korčule päť koliesok, ktorých priemer začína na sto milimetroch. Jazda tak bude stabilná v priamom smere na hladkom povrchu aj vo vysokej rýchlosti. Naopak ťažšia ovládateľnosť môže byť kameň úrazu u menej zdatných korčuliarov. Kvôli potrebnej stabilite dosahuje topánka k členku, aby umožnila nižší postoj. Z toho dôvodu môže trvať, než si korčuliar na tento typ tvrdej a nízkej korčule zvykne.

Aggressive korčule

Opakom pretekárskych sú aggressive korčule, ktoré len ťažko dosiahnu takej rýchlosti ako korčule predchádzajúce. Tento typ je určený hlavne do skate parkov a podobných miest. Malé kolieska (50 až 60 mm) na krátkej lište zaistia potrebnú stabilitu pri jazdení na rampe. Pevná a odolná konštrukcia vydrží aj náročnejšie zaobchádzanie, ako je jazdenie po schodoch, skákanie a iné triky. Ak by ste si však také korčule vybrali na jazdenie po cyklotrasách, tvrdo by ste narazili a to možno aj doslova, pretože pre svoju pomalosť nebývajú vybavené zadnou brzdou. Ťažká plastová topánka by bola tiež zbytočne ťažká pre rekreačné korčuľovanie.

Trekové korčule

Iné označenie pre trekové korčule je výraz Quad, ktorý nám napovedá číslovku 4. Tieto korčule sú totiž vybavené štyrmi malými kolieskami. Vyžadujú preto maximálne hladký povrch, pretože sa ľahko môžu zaseknúť o nerovnosti. V nízkych rýchlostiach sa naopak skvele ovládajú a poskytnú potrebnú stabilitu na akékoľvek vyvádzanie od otočiek po tancovanie. Na dlhšiu trasu sa ale príliš nehodia.

Inline hokej korčule

Ak sa čoby hokejista nechcete vzdať ani po sezóne hokeja, kúpte si in-line hockey korčule, ktoré vám tie zimné budú v mnohom pripomínať. Korčule pre letnú variantu hokeja majú topánku tuhú a odolnú s menšími a mäkkými kolieskami s priemerom 72 až 80 mm. Vďaka tomu vás budú korčule dobre počúvať aj v zákrutách a umožnia rýchle šprinty. Na bežné jazdenie si však vyberte iné, hokejové korčule sú ťažšie, teda menej pohodlné na dlhé jazdenie.

Mestské/street korčule

Pomalšie, zato dobre ovládateľné sú mestské a street korčule, ktoré majú pevný skelet uspôsobený na prekonávanie rôznych prekážok na cestách mestom. Streetové korčule si zaobstarávajú skôr skúsenejší korčuliari, ktorí sa neboja vyraziť mimo chodník a sú schopní rýchlo zareagovať zmenou smeru.

Nordic korčule

Veľmi špecifickým typom sú nordic korčule, ktoré majú iba po jednom koliesku vpredu a vzadu. Tie majú priemer 150 aj viac milimetrov a možno ich dohustiť vzduchom. Na hladkom povrchu ich ovládateľnosť síce nie je ideálna, ale v náročnejšom teréne si oproti ostatným korčuliam prídete na svoje. Jazdenie na nich je porovnateľné s bežkováním a to vrátane používania paličiek.

Freeskate korčule

Podobne ako streetové korčule budú aj freeskate ideálne mimo inline chodníka. Oproti mestským korčuliam majú krátky spevnený rám a kolieska s priemerom 76 až 80 mm prispôsobené na rôzne triky a kreácie. Kým street korčule teda slúžia len pre jazdu medzi dvoma bodmi, u freeskate korčúľ (známich tiež ako urban korčule) sa pri tomto presune počíta aj s preskakovaním prekážok, slalomom a inými kreáciami. Freeskatové korčule si tiež často vyberajú takí korčuliari, ktorí si jazdu po inline chodníku (fitness korčule) radi spestria o nejaké tie triky.

Na čo sa zamerať

Kolieska

Počet

Najčastejšie sa využíva konštrukcia so 4 kolieskami, ktoré predstavujú optimálnu kombináciu rýchlosti, stability a obratnosti. Päť koliesok je skôr výnimočným úkazom, najčastejšie sa používajú na downhill zjazdy. Korčule s 3 kolieskami sú obľúbené pre svoju rýchlosť a zároveň dostatočnú obratnosť vďaka krátkej lište. Korčule s najmenším počtom koliesok spadajú buď do nordic štýlu, alebo špeciálne aggressive verzie a sú vybavené 2 kolieskami.

Veľkosť

Platí, že čím väčšie kolieska, tým vyššie rýchlosti budú korčule dosahovať a o to zložitejšie sa budú ovládať. U najbežnejších fitness korčulí sa veľkosť koliesok pohybuje medzi 80-90 mm. Spodná hranica je vhodná pre začínajúcich jazdcov, horná potom pre pokročilých, ktorí zvládnu ovládanie aj vo vyšších rýchlostiach. Pri nákupe nových koliesok je vždy potrebné vychádzať z rozmeru tých pôvodných. Každé korčule sú totiž stavané na konkrétny rozmer.

Typ kočzle

Druh jazdy

Veľksť koliesok

Fitness

Rekreačné, na inline chodníčky

80–90 mm

Pretekárske

Rýchle a výkonnostné

100–110 mm

Aggressive

Skate parky

50–60 mm

Trekové

Triky, tanec

50–60 mm

Hokejové

Hranie hokeja

72–80 mm

Mestské

Kombinácia fitness a aggressive

76–80 mm

Tvrdosť

Tvrdosť sa označuje číslom a písmenom A, pričom čím vyššie je číslo, tým tvrdšie sú kolieska. Mäkšie kolieska, ktoré sú ideálne hlavne pre začiatočníkov dosahujú zhruba 75A, naopak pokročilejší používatelia siahnu po 80A a tvrdších. Mäkšie kolieska lepšie absorbujú nerovnosti a menej skúseného jazdca teda natoľko nerozhodia prekážky, tvrdšie kolieska zato umožňujú rýchlejšiu jazdu a pomalšie sa opotrebujú.

Materiál

Kolieska sa vyrábajú prakticky výlučne z polyuretánu, ktorý je skombinovaný s rôznymi ďalšími materiálmi. Pri kvalitných duálnych koliesok sa využíva mäkký vnútrajšok a tvrdší vonkajšok, čo zlepšuje priľnavosť bez negatívneho vplyvu na odolnosť. Existuje aj špeciálna zmes, ktorá zaisťuje dobré jazdné vlastnosti aj v daždi, také kolieska sú ale drahšie.

Ideálne korčule vám nielen dobre padnú, ale tiež umožnia tie najlepšie jazdné vlastnosti pri vašom štýle jazdy

Ložiská

Na ložiskách čiastočne závisí rýchlosť aj pohodlnosť jazdy. Ich kvalita sa udáva pod označením ABEC s číslom 1-9, pričom čím vyššie číslo, s tým väčšou presnosťou sú vyrobené. V praxi je však situácia taká, že ložiská ABEC-7 od menej solídneho výrobcu sú pri reálnom použití horšie, ako ABEC-5 od kvalitnej značky. Pri nákupe nových korčúľ sa na ložiská môžete zamerať, ale nemali by zohrávať hlavnú úlohu pri výbere. Navyše až sa ložiská opotrebujú, môžete vždy zakúpiť kvalitnejšie od iného výrobcu.

Brzda

Brzda je súčasťou korčulí určených predovšetkým pre začiatočníkov a mierne pokročilých, lepší korčuliari vedia brzdiť powerslidom, čiže s korčuľou kolmo k smeru jazdy. Pokročilým korčuliarom by už totiž brzdy mohli pri niektorých manévroch prekážať. U značnej časti modelov s brzdou ju možné odňať a prípadne pripnúť na druhú topánku. Zamerajte sa tiež na vykonanie brzdových klátov a ich dostupnosť, skôr alebo neskôr sa totiž môžu znehodnotiť a bude potrebné dokúpiť nové. Väčšina bŕzd je špecifická pre konkrétny rad korčulí, existujú však aj univerzálne, ktoré sa pridávajú na rám. Nie sú však kompatibilné úplne so všetkými modelmi.

Materiál

Na vonkajších častiach sa zvyčajne stretnete s tvrdeným plastom, kompozitom, prípadne sklolaminátom, ktorý dopĺňajú kožené, či textilné prvky. Hlavné je, aby bol materiál dostatočne pevný a odolný, aby dobre fixoval nohu a odolal zaťaženiu aj prípadným nárazom. K vypolstrovaniu korčule sa najčastejšie používa nylon, prípadne latex, či latexová pena. Kvalitnejšie modely majú pamäťovú penu, ktorá sa lepšie prispôsobí chodidlu. Gélové alebo penové spodné vrstvy zase dodajú lepšie odpruženie a celkovo zvýšia komfort pri jazde.

Keďže je rám veľmi namáhanou časťou korčule, je potrebné, aby bola jeho konštrukcia kvalitná. Rámy sa najčastejšie vyrábajú z plastu, či kovových zliatin. Profesionálne pretekárske modely niekedy využívajú kvôli nízkej váhe karbón, jeho tuhosť avšak nedosahuje takých hodnôt ako kvalitná kovová zliatina. Zároveň nutne neplatí, že plast musí byť vždy horší, ako kov. Dbajte tiež na to, ako je topánka k rámu prichytená, najpevnejšie je spojenie pomocou skrutiek. Lacnejšie korčule potom využívajú nity a tie úplne základné majú rám iba prilepený.

Ďalšie parametre korčúľ

Veľkosť

Pri vyberaní správnej veľkosti sa zvyčajne udáva, že v rámci EÚ značenia by si mal korčuliar vyberať o jedno číslo väčšie, ako je jeho bežná veľkosť topánok. Korčule by mali dobre zafixovať nohu a nemali by nikde príliš tlačiť. To sa však môže líšiť u rôznych typov korčúľ, na ktoré je naopak potrebné si trochu zvyknúť a prešliapnuť (napr. závodné).

S veľkosťou súvisí aj dĺžka rámu s kolieskami. Jeho dĺžka ovplyvňuje obratnosť a stabilitu pri jazde. S kratším rámom sa lepšie manipuluje, ale poskytuje menej istoty pri vyšších rýchlostiach, dlhší rám naopak sťaží ovládateľnosť, ale vylepší stabilitu.

Hmotnosť

S ľahšími korčuľami sa vám bude lepšie manévrovať a pomalšie sa unavíte, na druhú stranu sa to negatívne prejaví na ich odolnosti. Pánske kolieskové korčule bývajú často ťažšie ako dámske.

Ľahšie korčule umožnia jednoduchšie manévrovanie

Tuhosť

Dostatočná tuhosť zabezpečí, že sa vám korčule budú dobre ovládať a budú stabilné napríklad pri dopade zo skoku, či prejdenia nerovnosti. Na druhú stranu, príliš tuhá topánka môže zabraňovať akémukoľvek pohybu nohy a tá veľmi skoro začne pri jazde pobolievať. Tuhé prevedenie preto volia napríklad korčuliari s hokejovými inlinmi.

Ventilácia

Chodidlá sa v korčuliach prirodzene potia, preto je potrebné, aby korčule mali kvalitnú ventiláciu. Zamerajte sa teda na množstvo a prevedenie vetracích otvorov.

Zaväzovanie

Možno vyberať medzi prackami a klasickými šnúrkami. Pracky síce upnete rýchlejšie, šnúrkami ovšem lepšie stiahnete nohu, navyše sú menej náchylné na poškodenie a ľahko zoženiete náhradné. Existujú tiež korčule s rýchloviazaním, ktoré sa skladá zo sťahovacieho lanka a kolieska. Uviazanie takých korčúľ je otázkou niekoľkých sekúnd.

Vhodné príslušenstvo na korčule

Hoci najviac pádov čaká začiatočníkov, ani profesionálni jazdci sa im občas nevyhnú, preto je dobré byť čo najlepšie chránený proti prípadným zraneniam. Základom, hlavne u detí, je kvalitná korčuliarska prilba. Mala by na hlave dobre sedieť a kombinovať tuhosť s dostatkom vetracích otvorov. Nemenej dôležité sú chrániče na lakte a kolená. Nemali by nijako obmedzovať pohyblivosť, ale zároveň sedieť na mieste tak, aby sa pri páde neuvoľnili. Nič nepokazíte ani rukavicami, ktoré zabránia odreninám dlaní pri brzdení pádu. Ak sa chystáte za ideálnymi chodníkmi cestovať ďalej, iste vám príde vhod taška na inline korčule. Jednoduchšie mäkké obaly zabránia skôr kozmetickým šrámom, pevné puzdro ochráni citlivejšie časti korčúľ a prispeje k ich dlhšej životnosti.

Tipy na správnu údržbu

  • Údržba koliesok má nespochybniteľný vplyv na kvalitu jazdy. Ak sú kolieska opotrebované, tiež sa spomalí jazda a jazdné vlastnosti sa v mnohom sťažia. Pravidelne ich preto čistite vlhkou handričkou, a to hlavne v miestach nad kolieskami, kde zostáva najviac nečistôt.

  • Nezabúdajte ani na ložiská (kovová časť uprostred kolieska), ktoré je potrebné pre hladký chod pravidelne čistiť a v prípade zasekávania tiež premazať.

  • Kolieska by sa mali v prípade ojazdenia vzájomne meniť. Najčastejšie sa využíva zámena pozícií 1-3 a 2-4.

  • Správnym servisom životnosť koliesok predĺžite, napriek tomu, ak budete jazdiť často, príde čas, kedy bude potrebné kúpiť nové. Môžete vyskúšať napríklad inú tvrdosť, ak pre vás jazda na doterajších kolieskach nebola dostatočne komfortná, či naopak príliš rýchla.

  • Po každej jazde nechajte korčule dobre vyschnúť, prípadne vyberte vnútornú vložku a vydezinfikujte ju.